mezzo-soprano, 2 flutes, oboe, clarinet, 2 violins, cello, double bass, piano and percussion

Premiere: February 26, 2013, Montréal / Nouvelles Musiques 2013: Au-dessus de l’horizon, Théâtre Rouge — Conservatoire de musique de Montréal, Montréal (Québec)

Some five years ago Étienne Lalonde suggested that we collaborate. From the outset, I was seduced by his abstract poetry. For me, in achieving this degree of abstraction, the poetry becomes the art form closest resembling music, drawing its creative impulse from the same source. Thus the project took shape. A tip of the hat to Schönberg; twenty-one short pieces. But the reference to Pierrot lunaire stops there. These twenty-one short pieces are in fact a multitude of small sound universes with “elemental” character, expanding through space. Certainly coming closer to Charles Ives (by way of R. Murray Schafer). Thanks to Marie-Annick. Thanks to the members of Allogène. Thank you for your enthusiasm and your commitment. This work is dedicated to you.

  1. De petites anémones
  2. À voir passer les rêves
  3. Bleu matin
  4. Mal de mai
  5. Dormir, voyager, exister
  6. Plusieurs têtes dans le même crime
  7. En sang malgré la pluie
  8. Le soleil finit par tomber
  9. J’ai donné la plupart de mes guerres
  10. Un enfant bascule dans mon regard
  11. Cette idée inventée de l’aube
  12. J’ai rampé dans ta peau
  13. Les machines du ciel gras
  14. Le vent est venu s’asseoir au-dessus de l’horizon
  15. L’œuvre des imparfaits
  16. Hormis la peau à peine
  17. Peu importe les tempêtes
  18. Je connais un endroit en forme de ciel terrestre
  19. Ce qu’elle a trouvé de mieux
  20. Le coucher du soleil dans une tasse
  21. Nous avons mis le jour à dormir, essuyé le vent

Traduction Peggy Niloff [v-13]

Performance